Navigation

Klachtenprocedure Opvang

Opvang

Het liefst bespreken we opmerkingen of klachten zo laagdrempelig mogelijk. Als u als ouder een opmerking heeft, kunt u deze allereerst bespreken met de direct betrokken medewerker. Zo komen we hopelijk al tot een oplossing voordat uw opmerking een klacht wordt. Komt u er samen niet goed uit, dan kunt u of de medewerker de leidinggevende van de locatie hierbij betrekken. 

Wanneer de klacht onverhoopt niet naar tevredenheid kan worden opgelost (met betrokkenheid van de pedagogisch medewerker, leidinggevende en directie), dan kan deze schriftelijk ingediend worden bij de interne klachtenfunctionaris. 

In onze Interne klachtenregeling (inclusief de klachtenprocedure) staat het traject van de behandeling en registratie van een klacht beschreven. Hier vindt u meer informatie met wie u wanneer contact op kunt nemen en hoe uw klacht wordt verwerkt. Deze regeling is gebaseerd op het 'model interne klachtregeling kinderopvang' (opgesteld door BOinK, de Branchevereniging Kinderopvang, de Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang en Sociaal Werk Nederland, december 2021). 

Mocht de klacht een vermoeden van kindermishandeling betreffen, dan treedt de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in werking. 

Kindkracht 0/12 is aangesloten bij het Klachtenloket Kinderopvang en de Geschillencommissie Kinderopvang

Over 2024 zijn bij de Geschillencommissie geen klachten ingediend tegen onze organisatie of vestigingen. 

Klachtenprocedure Onderwijs

Onderwijs

Overal waar mensen samenwerken, kan iets fout lopen, ook op een school. Scholen zijn verplicht een klachtenregeling te hebben. Als school voelen wij ons verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige school met een prettig pedagogisch klimaat. Mochten er ondanks onze inspanningen toch zaken anders gaan dan u verwacht had, dan kunt u ons hierop aanspreken.

In de klachtenregeling wordt onderscheid gemaakt tussen klachten over machtsmisbruik en overige klachten. Onder machtsmisbruik verstaan wij seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten. De overige klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, de schoolorganisatie.

Mocht er sprake zijn van ernstige klachten over een vorm van machtsmisbruik ten opzichte van een leerling, dan kunt u een beroep doen op de (interne) contactpersoon, de externe vertrouwenspersoon of een officiƫle klacht indienen bij de klachtencommissie.

Per locatie is er een contactpersoon. Daar kunt u altijd terecht om, vertrouwelijk, een geval van (vermeend) machtsmisbruik te bespreken. Zij zal naar uw verhaal luisteren en bespreken welke stappen ondernomen zouden kunnen worden.

De contactpersoon kan u doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon van de school, aangesteld door ons schoolbestuur en werkzaam voor alle basisscholen die onder dit bestuur vallen. De externe vertrouwenspersoon is er om met u verder over de klacht te praten en u te ondersteunen bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk. Ook de gesprekken met deze persoon zijn strikt vertrouwelijk.

Als het nodig mocht zijn, wordt de klacht officieel ingediend bij de klachtencommissie. De klachtencommissie onderzoekt dan de klacht en adviseert het bestuur van de school over de te nemen maatregelen. Het bevoegd gezag beslist wat ze met het advies doet en laat dat alle partijen weten.

We gaan ervan uit dat u met overige klachten in eerste instantie naar de betrokkene gaat, bijvoorbeeld de leerkracht. Komt u er samen niet uit, dan kunt u bij de directie van de school terecht. Bent u daarna nog niet tevreden dan kunt u het schoolbestuur inlichten dat samen met u naar een oplossing zal zoeken.

De externe vertrouwenspersoon voor onze school is te bereiken via de GGD Hollands Midden: Secretariaat PZJ, telefoon 088 308 3342, e-mail: externevertrouwenspersoon@ggdhm.nl.

Ga direct naar klachtenreglement onderwijs